Crtačka traganja Slavka Šohaja
Među ustanovama čuvarima umjetničke ostavštine Slavka Šohaja (Zagreb, 1908. – Zagreb, 2003.) jest i Kabinet grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, koji, ponajprije zahvaljujući velikodušnoj donaciji umjetnika (1995.), a kasnije i njegove supruge Hede Šohaj (2007. i 2009.), čuva petstotinjak njegovih crteža. U povodu 20. godišnjice smrti toga pritajenog i nenametljivog slikara prisjećamo se raznolikosti i vrsnosti „ruke“ u djelima koja pripadaju domeni, uvjetno rečeno, „manje tehnike“[2] ili „slabije likovne vrste“. Rezimiranim izborom crteža iz fundusa naznačujemo autorov crtački kontinuum isticanjem ključnih tematskih, stilskih i tehničkih posebnosti pritom se dotičući različitih etape rasta i transformacija u paraboli stvaranja. Slavko Šohaj sedam je desetljeća[3] samozatajno i brižljivo kreirao svoje crteže u osami vlastitog atelijera, gdje ih je, gotovo ljubomorno, čuvao daleko od javnosti i pogleda mnoštva. Rijetko ih je i sporadično predstavljao na važnim, ali malobrojnim samostalnim izložbama,[4] ponajprije kao usputnu dionicu u svojem slikarskom opusu. Izložbu crteža imao je tek 1995. godine u Kabinetu grafike HAZU[5]. Ipak, crtež je Šohaju bio trajni suputnik, polje eksperimenta, zona slobode, mjesto utjehe, radosti i igre, umjetnikov intimogram[6]. On dopunjuje i širi sveukupnu sliku umjetnikova zatvorenog intimnog svijeta[7] otkrivajući slojevitije „dimenzije njegove umjetničke osobnosti koje se niti ne naziru kroz njegovo slikarstvo“[8]. Na put kroz Šohajevo dugogodišnje umjetničko stvaranje u protoku od moderne do postmoderne, vremenu obilježenom krizama te mijenama likovnih stilova i trendova, uvodi nas šest crteža iz predratnog i ratnog perioda. Iza njega su tada već dva boravka u Parizu – studijski boravak 1931./32. te 1939. godine,[9] uspješna predstavljanja na više slikarskih skupnih izložbi te stalno zaposlenje u Arheološkom muzeju u Zagrebu (1935.). Opredijelivši se za mrtve prirode i interijere temeljene na tekovinama sezanizma, Šohaj kristalizira svoje slikarsko usmjerenje,[10] dok u crtežu još uvijek traga za rješenjima te se premišlja u odabiru najprikladnijeg puta artističkog rasta. Svih šest primjera pripada fazi pronalaženja vlastitog izraza,[11] razdoblju obilježenom iskustvima prošlosti nacionalne i europske moderne.[12]
Crtačka traganja Slavka Šohaja
„[…] u Šohajevoj radionici [nastao je] cio jedan novi svijet, prosanjan i pozlaćen.“[1]
Grga Gamulin
Među ustanovama čuvarima umjetničke ostavštine Slavka Šohaja (Zagreb, 1908. – Zagreb, 2003.) jest i Kabinet grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, koji, ponajprije zahvaljujući velikodušnoj donaciji umjetnika (1995.), a kasnije i njegove supruge Hede Šohaj (2007. i 2009.), čuva petstotinjak njegovih crteža. U povodu 20. godišnjice smrti toga pritajenog i nenametljivog slikara prisjećamo se raznolikosti i vrsnosti „ruke“ u djelima koja pripadaju domeni, uvjetno rečeno, „manje tehnike“[2] ili „slabije likovne vrste“. Rezimiranim izborom crteža iz fundusa naznačujemo autorov crtački kontinuum isticanjem ključnih tematskih, stilskih i tehničkih posebnosti pritom se dotičući različitih etape rasta i transformacija u paraboli stvaranja.
Slavko Šohaj sedam je desetljeća[3] samozatajno i brižljivo kreirao svoje crteže u osami vlastitog atelijera, gdje ih je, gotovo ljubomorno, čuvao daleko od javnosti i pogleda mnoštva. Rijetko ih je i sporadično predstavljao na važnim, ali malobrojnim samostalnim izložbama[4], ponajprije kao usputnu dionicu u svojem slikarskom opusu. Izložbu crteža imao je tek 1995. godine u Kabinetu grafike HAZU[5]. Ipak, crtež je Šohaju bio trajni suputnik, polje eksperimenta, zona slobode, mjesto utjehe, radosti i igre, umjetnikov intimogram[6]. On dopunjuje i širi sveukupnu sliku umjetnikova zatvorenog intimnog svijeta[7] otkrivajući slojevitije „dimenzije njegove umjetničke osobnosti koje se niti ne naziru kroz njegovo slikarstvo“[8].
Na put kroz Šohajevo dugogodišnje umjetničko stvaranje u protoku od moderne do postmoderne, vremenu obilježenom krizama te mijenama likovnih stilova i trendova, uvodi nas šest crteža iz predratnog i ratnog perioda. Iza njega su tada već dva boravka u Parizu – studijski boravak 1931./32. te 1939. godine[9], uspješna predstavljanja na više slikarskih skupnih izložbi te stalno zaposlenje u Arheološkom muzeju u Zagrebu (1935.). Opredijelivši se za mrtve prirode i interijere temeljene na tekovinama sezanizma, Šohaj kristalizira svoje slikarsko usmjerenje[10], dok u crtežu još uvijek traga za rješenjima te se premišlja u odabiru najprikladnijeg puta artističkog rasta. Svih šest primjera pripada fazi pronalaženja vlastitog izraza[11], razdoblju obilježenom iskustvima prošlosti nacionalne i europske moderne.[12] Osciliranja između deskripcije i redukcije te plošnosti i volumena možda najbolje dolaze do izražaja u crtežima Muški lik i Ruta. Naizgled oprečni, dijele emotivnu intoniranost te likovno ishodište; oni su zapravo lice i naličje asimilacija i sinteza pojedinih mogućnosti iz bogatog likovnog repertoara modernističkih uzora. Dok Muški lik, sumoran apstrahiran crtež oštrih uglova i rubova „primitivne“ dvodimenzionalnosti, pojednostavnjenom gradbenom linijom te slobodnim asocijacijama priziva u sjećanje izražajnu snagu picassovske crtačke manire, Ruta, blago melankoličan ljupko modeliran te plavičasto konturiran klasičan ženski portret, evocira Picassovu plavu fazu, ali i Kraljevićeve crtačke portrete. Šohaj je prilikom različitih intervjua isticao kako se „divio ranom Picassu, njegovoj ružičastoj, plavoj i klasičnoj fazi, a naročito njegovim klasicističkim crtežima.“[13] te da ga je, kao mladog umjetnika, očarala Picassova retrospektiva u Parizu (1932.)[14], makar su mu njegov nemir i agresivnost bili strani.[15] S druge strane, svoje prve predodžbe o umjetnosti[16] oblikovao je prema Kraljeviću i, kako sam kaže, njega je najviše volio te ga je on najdulje hranio.[17] Ishodišta su im, osim što su srodna, bliska i na oblikovnoj razini, ali ne po primjeni istovjetnih tehnika već po metodološkom principu. Oni su rani i suzdržani primjeri Šohajeva kombiniranja crtačkih i slikarskih sredstava, odnosno primjeri njegovih SLIKOCRTEŽA, hibridnog eksperimentalnog medija u kojem u kontinuitetu propituje mogućnosti i granice crteža šireći tako protege izražajnosti, a koji će unutar autorskog opusa puninu razrađenosti steći u šestom desetljeću 20. stoljeća. Kobno vrijeme Drugoga svjetskog rata nagnalo je slikara na povlačenje u „unutrašnji egzodus“[18], a crteže je zavilo komornom koprenom tame i tuge. Umjesto utočišta praznih interijera slika, crteži su Šohaju mjesto suosjećanja s ljudskim sudbinama suočenim s nasiljem i strahotama rata. Emotivna i potresna promišljanja o osobnim nedaćama, patnjama bližnjih ili o tragičnim događajima, proizašla iz neposredne okoline tog mračnog razdoblja, umjetnik je istovremeno zatomio, obuzdao, ali i artikulirao kroz intimne ekspresivne zapise. U sažetom portretu jasne karakterizacije usnule Marije Hanževački iz 1942., Šohajeve mladenačke ljubavi, sublimirana je tjeskoba shizoidnosti ozračja te zloslutnost smrti. Marija je bila oporbena aktivistkinja koju su endehaške vlasti pratile i pogubile 1944., a zbog čijeg je poznavanja Šohaj 1942. godine bio pritvoren i ispitivan.[19] Od ruke režima nije ga sačuvala ni činjenica da je iste te godine, prema izboru Ive Šrepela[20], sudjelovao na važnim izložbama u njihovoj organizaciji (II. izložba hrvatskih umjetnika u NDH (Zagreb) te 23. venecijanski bijenale). Pritisnut bremenom vremena i događaja 1942. – 1946. godine umjetnik se sve više povlači. Zaklon nalazi u majčinu liku. Iz tog perioda u fundusu čuvamo 24 crteža, od kojih izdvajamo crtež usnule majke – Moja mama, jedini idealizirani portret na kojem je, umjesto traga vremena, ostala utisnuta samo blaga spokojnost. Prizvuk tuge, prisutan u portretima, još mučnije odjekuje na crtežima U koncentracionom logoru (Taoci) i Taoci. Ti prikazi bezimenih silueta lišenih svake individualizacije bilješke su Šohajevih refleksija i morfoloških varijacija istoga – učestali fenomen unutar umjetnikova opusa. S odmakom se posljednji put toj temi vraća 1950. godine u crtežu Taoci pred zidom (Strijeljanje)[21].
Peto desetljeće 20. stoljeća za Šohaja je etapa konačnog kodiranja izraza i ponovnog „otvaranja prema životu i svijetu“.[22] Ono je kraj emotivnih previranja i početak vedrijeg razdoblja obilježenog sretnim trenucima. Obnovljeni optimizam vraćene životne radosti postaje sve izražajniji i u njegovoj umjetnosti. Novi vitalizam u Šohaja ponovno pobuđuje stare obuzetosti groteskom i humorističkim scenama, prikazima žena u svakodnevici, ženskim aktovima i poluaktovima te portretima voljenih. U ovu dekadu Šohajeva stvaralaštva, pomalo simbolički, uvode nas dosad neobjavljeni slikocrtež i dva crteža posvećena Hedi[23] (Portret žene s ogrlicom, Heda (IV.), Heda (Djevojka prekriženih nogu), umjetnikovoj cjeloživotnoj ljubavi, nastala u godini njihova vjenčanja (1951.). Otkako je ušla u njegov život, postala je stalni motiv unutar Šohajeve umjetničke ikonosfere[24]. Za razliku od još uvijek realistično oblikovanog Hedina portreta olovkom iz 1946.[25], navedeni primjeri predočavaju Šohajevo konačno opredjeljenje za linearni, plošni i shematizirano-apstrahirani likovni idiom oslobođen deskriptivne narativnosti u čijoj su potki sad već sasvim asimilirane i reinterpretirane morfološke posebnosti te rukopisne grafije modernista, posebice Kraljevića i Matissea. Šohajevo slobodno razmišljanje te potraga za sintezom i sažimanjem iskustava i doživljaja oslobodila ga je okova realnog. Bez prijeloma i dramatičnih obrata uspio je ustanoviti pročišćen likovni govor stvorivši usporedne figuralne prikaze u kojima se preklapaju unutarnja vizija i vanjski svijet, imaginacija i realnost. Kao najljepše i najvrjednije primjere iz tog perioda izdvajamo slikocrteže Zagrljeni par, Žena i ptica i crtež Žena s kaktusom.
Usporedno s autorovim određivanjem smjera, na likovnoj sceni, domaćoj i svjetskoj, nižu se različiti vidovi apstrakcije. Na razini atelijerske probe napravio je nekolicinu apstraktnih platna na tragu eksperimentalnog informala ili tašizma, ali u njima nije pronašao stvarno zadovoljstvo, iako su, kako kaže, „možda i bolja od onog što se prikazivalo u galerijama“[26]. I dok su sporadični estetski i likovni zahtjevi apstraktnog izraza – eksperiment, subjektivnost i krajnja apstrahiranost našli odjeka u Šohajevu stvaralaštvu, masovne (neo)avangarde šestog i sedmog desetljeća 20. stoljeća odbijale su ga. U toj promjenljivoj likovnoj klimi prožetoj bučnom „borbom“ stilova, ustrajući na vlastitom poimanju djela, sve se više udaljavao od aktualnih strujanja povlačeći se u samonametnutu izolaciju. Šezdesete godine, prema Šohaju, bile su destimulativne te ih je vidio kao „za slikare […] žalosno doba“[27]. U tom „obeshrabrujućem“ ozračju oblikovao je niz figurativnih crteža čiste lirske egzaltacije, posebice slikocrteža, koji se danas smatraju remek-djelima i antologijskim primjerima hrvatskog suvremenog crteža – poput Šenelizike i Žene u oblacima II [28]. Premda već zrelog autonomnog idioma, ne prestaje iskušavati vlastite kreativne postupke u nastojanju „osvajanja novog unutar vlastitih koordinata“[29]. Spomenuti radovi, kao nadogradnja akromatskim slikocrtežima Žena kod žbunja i Lektira, vrhunski su primjeri Šohajeva nastojanja da se uskladi s aktualnim vremenom ostajući vjeran sebi. U tim ugrebanim prikazima na gustu nedefiniranu, apstraktnu zrnatu površinu na tragu enformelističkog sloga Šohaj je vješto izbjegao zamku upadanja u pomodnost. Stupanj utjecaja novog na tim radovima čvrsto je kontroliran i služi isključivo širenju izražajnih mogućnosti već puno ranije trasiranih rješenja (Muški lik, U koncentracionom logoru (Taoci), Portret žene s ogrlicom). Grubo oštre i bolne gradivne linije iz 1939. i 1942. godine sad prepuštaju mjesto mekanim i nježnim konturama lirske ugođajnosti. Slikocrtež Na balkonu četvrta je i posljednja inačica[30] Šohajeva ludičkog perpetuiranja istog motiva i zoran primjer kako umjetnik, makar oslobođen mimezisa uzora, s vremena na vrijeme još uvijek voli ući u dijalog sa sebi bliskim velikim europskim majstorima – u ovom slučaju s Goyom i Manetom. Među izdvojenim radovima iz tog razdoblja još su tri crteža i jedan slikocrtež s prikazima ženskog lika. Žena kao omiljena i stalna Šohajeva preokupacija pojavljuje se u portretima – Žena na prozoru[31] i Žena kod žbunja, u sceničnom prikazu – Lektira, ali i kao akt (poluakt) – Žena kod prozora. Posljednji crtež jedan je od rijetkih primjera koji će, s vremenskim odmakom, dobiti svoju slikarsku izvedenicu u Aktu s paravanom[32] iz 1987. godine. Iako crtež Šohaju nije služio kao predložak ili mjesto za prve ideje, pokatkad bi ga znao transponirati i na platno. U toj dekadi, s nekoliko godina zakašnjenja u odnosu na slikarstvo, umjetnik uvodi nove teme i motive povezane s putovanjima u Dalmaciju 1954. i 1957. godine. Dok će boravak u Zadru i na otocima biti od prijelomnog značenja za slikarske pejzaže, tema Dalmacije u crtežima šezdesetih godina, dočarana tek pokojim jadranskim krajolikom, reinterpretirana je u morske žanr-prizore s plaže (zabavu, kupače i kupačice) i u aktove – Na plaži i Ležeći ženski akt[33].
Sedamdesetih godina vraća se izvornom crtežu i dragim temama, među kojima su glazba (Kvartet) i prizori iz cirkusa (Scena iz cirkusa, Klaun). Unutar granica familijarnog okuženja te prevladavajućeg akromatskog kontrasta crtačkih tehnika i bjeline papira Šohaj iskušava nove razine izražajnosti. Makar ga i dalje zanimaju i zabavljaju morske teme dokolice i razbibrige ljetne svakodnevice, na temelju usporedbe crteža Na plaži iz 1961. godine s istoimenim crtežom iz 1973. (Na plaži) uočljive su znatne razlike. Već iskusan i oštrovidan promatrač, trivijalni motiv boravka na plaži oblikuje u šaljivu anegdotu karikaturalne stilizacije stripovskih „sličica“. Na tom su tragu i crteži Žena na plaži te Kupačica. U njihovim naslovima kodirane su likovne teme modernista, sad reinterpretirane kao duhovite karikature. Humor je samo jedan od mogućih pristupa stvarnosti. Stilska interpretacija „druge egzistencije“[34] zbilje određena je isključivo njegovim osobnim doživljajem trenutka. U crtežu Dječaci na obali ne zanima ga događaj već apstraktni pojam dječje razonode i graje koje, asocijativnim shematiziranjem, svodi na ikoniku esencijalnog dinamizma pokreta. Sličan pristup, s odmakom, primjenjuje i na crtežu Plesačice iz Afrike. Zanesenost novim stupnjem redukcije do čistih elementarnosti te težnja maksimumu izražajnosti minimalnim sredstvima u tom razdoblju, uz njega, možda najbolje utjelovljuju crteži Aktovi u prirodi i Ženski akt. Ogoljeni od svega suvišnog, oni su stilska interpretativna igra Šohajeve unutarnje percepcije i proizvoljnog tumačenja ključnih tradicionalnih povijesno-umjetničkih tema – Arkadije, s nehajnim aluzijama na Cézannove Velike kupače i Matisseove Radosti življenja te akta. Ti vrhunski crteži upadljivo pojednostavnjenih kompozicija i poopćenih likova lišenih svake individualizacije imaju svoje slikarske ekvivalente – Ženski akt već 1974., a Aktovi u prirodi 1981. godine.[35]
Vrijeme polivalencije umjetničkih pravaca šezdesetih i sedamdesetih godina ujedno je razdoblje Šohajeva stvaralačkog vrhunca provedenog u tišini samoće. Ustrajan u figuraciji i vjeran vlastitom modusu usvajanja isključivo novìna okruženja komplementarnih s njegovim likovnih habitusom, ostao je po strani ključnih zbivanja. Ipak, „vremenu uprkos, u trenutku kada je novo često znalo zamijeniti vrijedno“[36], dosljednom autentičnošću izdržao je pritisak vremena dobivši potvrdu i priznanje za svoj rad. Krajem šezdesetih ima prvu veliku samostalnu izložbu u Modernoj galeriji (1968.), za koju dobiva i godišnju Nagradu Vladimir Nazor (1969.), dok je krajem sedamdesetih imenovan dopisnim članom JAZU (HAZU) (1977.), organizirana mu je druga velika samostalna izložba u Umjetničkom paviljonu (1979.) te je dobio Nagradu Vladimir Nazor za životno djelo (1979.).
Osamdesete i devedesete godine vrijeme su masovnih individualizama. Za Šohaja je to razdoblje podvlačenja crte, rezimiranja i obnavljanja savladanog. I dalje posvećen stalnom radu, vraća se svojim prijašnjim motivima i načinima, s namjerom da realizira ranije „zamišljene a neostvarene zamisli“[37]. Osamdesetih godina u Šohaja se ponovno budi sklonost grotesknom iskazu.[38] Virtuoznim morfološkim elaboracijama stvorio je više duhovitih bizarnih ciklusa. Dok u serijama Tri klauna (1981. – 1985.) (Klaunovi) i Dvoglavi violinist (1984. – 1985.) razvija nove likovne paradigme ranih tema, u nizu crteža Kćerka boga Janusa (1984. – 1989.), združivanjem stvarnog i mitološko-imaginarnog, poigrava se novim konceptom antropomorfizma predmetnog.[39] Poduzeta ispitivanja primjene različitih sredstava u serijama Tri klauna i Dvoglavi violinist 1984. godine nastavlja dorađivati te zaključuje u mediju slike.[40] S druge strane, rijedak primjer revidiranja slikarskog motiva u crtežu jest Žena s baroknom figurom, akromatski slikocrtež u kojem reinterpretira sezanovski motiv gipsane barokne skulpture[41], koja mu je od najranije mladosti golicala maštu.[42] U devetom desetljeću 20. stoljeća, već u odmakloj dobi, neiscrpno stvara žudeći za pronalaskom idealnog sklada prikazanog. Prebirući vlastiti likovni repertoar s vrhunca stvaralaštva, vitalizmom imaginacije i slobodom idiomske zrelosti generira nove kompozicijske sklopove drugačijeg registra izraza i razine figuracije, koje dodatno analizira u varijacijama. Stupanj raznovrsnosti kreativnih mutacija autoreferencijalnih ishodišta zamjetni su na analognim crtežima Prijateljice (Tri žene)[43] i Tri ženska lika[44], gdje, heterogenim idiomskim slogovima, parafrazira akt Tri žene iz 1957.[45] Srodnom metodologijom fluidne kreativne reinterpretacije, crtež ekspresionističkog grafema, Žena kod prozora, iz 1960. preobražava u novi apstrahirani kompozicijsko-jezični konstrukt – Akt pored prozora. Majstorsko motivsko-stilsko redigiranje vlastitog imaginarnija alkemijskim transformacijama doživljaja u znak kulminiraju u zgusnutim razigranim piktogramima asocijativne figuracije – Dvije žene na plaži i Glava, srce i vaza te crtežima Žongler i Trubačice. Zaključnu crtačku dionicu trasirane parabole umjetničkog rasta autora „nekih od najljepših primjera mrtve prirode hrvatskog sezanizma“[46] simbolički zaključujemo crtežom Interijer, parafrazom Šohajevih mrtvih priroda s dragim mu motivom lubenice, koja se prvi put pojavljuje u slici Lubenica na tanjuru iz 1930. godine.[47]
U trenutku snažnih tektonskih poremećaja izazvanih traganjem za novim izvan domene već iscrpljene klasične tradicije Slavko Šohaj, umjesto dokidanja i rušenja, zadao si je najteži izazov – ostati i unutar nje pronaći vlastitu likovnu autentičnost. Osluškujući suvremena zbivanja, u samonametnutom imperativu figuracije, usklađene na asimiliranim aksiomima moderne i vlastitog osjećanja svijeta, bez razmetanja, stvorio je nov i osoban modalitet diskretnih suzvučja kojim gradi originalne prizore usporedne sa stvarnošću. Taj gotovo nečujni morfološki dinamizam izražajne sfere nije znak labilnosti već obnoviteljske snage izraza i odraz je Šohajeva stalnog traganja za novim mogućnostima bez remećenja koherentnosti djela. Balansiranjem na razmeđu lirskog i magičnog, figurativnog i apstrahiranog, Slavko Šohaj, „umjetnik svjetla i tame ljudskog života“[48], oblikovao je crtački opus izuzetne ljepote i originalnosti. Nadvladao je izazov i ostavio nam je u zalog „naslijeđe koje budi poštovanje i razbuđuje svijest“[49].
Ana Petković Basletić
[1] Gamulin, Grgo (1991), Slavko Šohaj, Globus, Zagreb, str. 153. Gamulinova tvrdnja vezana uza slikarstvo zapravo je primjenjiva i na crtež, odnosno na ukupni Šohajev opus.
[2] Gamulin, Grgo (1991), nav. dj., Globus, Zagreb, str. 136. Gamulin uz crtež spominje i gvaš i sepiju kao manje tehnike. Nekoć je crtež bio pejorativno okarakteriziran kao manje važna likovna vrsta, medij, odnosno likovna disciplina u usporedbi sa slikarstvom. Takav vrijednosni sud danas više nije aktualan, ali često je razlogom ranijeg zapostavljanja crtačkih ostvarenja unutar opusa pojedinih umjetnika, posebice slikara.
[3] U razdoblju između 1930-ih i 1990-ih.
[4] Podrazumijevamo izložbe organizirane za slikareva života (izložbe organizirane u Modernoj galeriji 1968./69., u Umjetničkom paviljonu 1978. i 1988. te u MGC-u Klovićevi dvori 1998.).
[5] Slavica Marković autorica je te umjetnikove prve samostalne izložbe crteža, koja je bila planirana 1991. godine, ali su ratne okolnosti odgodile njezinu realizaciju.
[6] Veselko Tenžera o Šohajevu crtežu: „intimogram slikara u jednom dobu nametnutih puteva, forsirane discipline i agresivne ideologije“ – citat iz: Špoljarić, Stanko (1988), Slavko Šohaj / Slike – Akvareli – Crteži, Umjetnički paviljon, Zagreb, str. 12.
[7] Grgo Gamulin, nakon višedesetljetnog bavljenja Šohajevom umjetnošću, iskazuje nužnost analitičkog pregleda njegovih crteža kako bi „ova osjetljiva ličnost bila iole zaokružena u ovom polifoničnom obzorju naše likovne kulture.“ (Gamulin, Grgo (1997), „Slavko Šohaj“ u: Hrvatsko slikarstvo XX. stoljeća, Naprijed, Zagreb, str. 240) Nekoliko godina nakon te konstatacije, 2001. godine, uslijedila je prva monografija posvećena isključivo Šohajevu crtežu, i to u izdanju Kabineta grafike HAZU, koju potpisuje Slavica Marković.
[8] Marković, Slavica (2001), Slavko Šohaj / Crteži, Kabinet grafike HAZU, Zagreb, str. 9.
[9] Igor Zidić navodi kako je Šohaj u Parizu za prvog boravka mogao vidjeti 1931. izložbu Moneta (Musée de l’ Orangerie) i Matissa (Galerie Georges Petit), a 1932. jubilarnu izložbu Maneta (Musée de l’ Orangerie), retrospektivu Picassa (Galerie Georges Petit) te izložbu neoimpresionista (Galerie Braun) i mnoge druge. Godine 1939., kada se u Europi već naslućivao početak ratnih zbivanja, u Parizu je bilo manje izložbi koje se moglo vidjeti, ali bili su dostupni mnogobrojni stalni postavi sa Chardinovim, Corotovim, Manetovim i Cézanneovim djelima. Zidić, Igor (2017), Slavko Šohaj / Donacija – Zbirke, Moderna galerija, Zagreb, str. 8.
[10] U mrtvim prirodama iz 1942. i 1943. doseže vrhunac svojega slikarskog intimizma (G. Gamulin, 1991: 17).
[11] Za rane crteže formativnog razdoblja postakademijskog vremena vidi više u monografiji: Marković, Slavica (2001), nav. dj., Kabinet grafike HAZU, Zagreb.
[12] Šohaj je u više intervjua i razgovora, kao i u svojem tekstu Confessio fidei, isticao kako je prve likovne uzore pronašao u Kraljeviću, Račiću i Uzelcu, koji su bili izloženi u dvorani hrvatskog slikarstva u Strossmayerovoj galeriji starih majstora JAZU (HAZU), i da je upravo preko njih doživio prvi susret s europskom tradicijom. Boravak u Parizu proširio mu je predodžbe, posebice francuski umjetnici Manet, Cézanne, Picasso, Matisse i postimpresionisti.
[13] Izvadak intervjua Sabol, Željko, „Mir, tišina, blagost“ [Oko, Zagreb, 30. 6. – 14. 7. 1988.] u: Gamulin, Grgo (1991), nav. dj., Globus, Zagreb, str. 205.
[14] Cvetkova, Elena (2016.), „Neka vrijeme kaže svoje / Slavko Šohaj“ u: Intervjui / Četiri desetljeća s umjetnicima hrvatske likovne scene, Društvo povjesničara umjetnosti, Zagreb, str. 361.
[15] Izvadak intervjua Sabol, Željko, „Mir, tišina, blagost“ [Oko, Zagreb, 30. 6. – 14. 7. 1988.] u: Gamulin, Grgo (1991), nav. dj., Globus, Zagreb, str. 205.
[16] Slavko Šohaj, „Confessio fidei“ u: Gamulin, Grgo (1991), nav. dj., Globus, Zagreb, str. 207.
[17] Zidić, Igor (2017), nav. dj., Moderna galerija, Zagreb, str. 45.
[18] Gamulin spominje umjetnikovu „unutrašnju emigraciju“, odnosno „unutarnji egzodus“ (1991: 15) u „produhovljenu umjetnost zatvorenih intimnih prostora i sjaja materije skrivene u sjećanju, u kućama djetinjstva“ (1991: 17).
[19] O širem kontekstu političkih zbivanja, umjetnikovim problemima s ustaškim vlastima 1942. – 1945. godine te o Mariji Hanževački vidi više u: Zidić, Igor (2003), Slavko Šohaj / (Zagreb 1908 – Zagreb 2003), Tvornica duhana Rovinj d.d., Rovinj.
[20] Ivo Šrepel (1899. – 1945.), između ostalog, bio je ravnatelj Galerije NDH (Moderne galerije) u razdoblju 1940. – 1944., priređivač putujućih izložbi „hrvatskih umjetnika u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj“ (1941. – 1944.) i komesar (izbornik) za hrvatski paviljon na 23. venecijanskom bijenalu. Iako ga je endehaški režim postavio, od istoga je smijenjen i pritvoren u Lepoglavi, gdje je i skončao.
[21] Vidi: Marković, Slavica (2001), nav. dj., Kabinet grafike HAZU, Zagreb, str. 41, kat. br. 18, inv. br. KG HAZU 12729.
[22] Gamulin, Grgo (1991), nav. dj., Globus, Zagreb, str. 53.
[23] Heda Dubec udana Šohaj.
[24] Sveštarov Šimat, Margarita (2003), „Sjećanje: Slavko Šohaj (1908. – 2003) / Opus vrijedan divljenja“ objavljenom u Vijencu br. 232., https://www.matica.hr/vijenac/232/Slavko%20%C5%A0ohaj/ (9. veljače 2023.).
[25] Vidi: Marković, Slavica (2001), nav. dj., Kabinet grafike HAZU, Zagreb, str. 29, kat. Br. 13, inv. br. KG HAZU 12752.
[26] Cvetkova, Elena (2016), nav. dj., Društvo povjesničara umjetnosti, Zagreb, str. 362.
[27] Isto, str. 361.
[28] Slikocrteži Šenelizike i Žena u oblacima II imaju i svoje čišće crtačke inačice iz 1967. godine. Vidi: Marković, Slavica (2001), nav. dj., Kabinet grafike HAZU, Zagreb, str. 97, kat. br. 74, inv. br. KG HAZU 10217, i str. 105, kat. br. 78, inv. br. 12761.
[29] Špoljarić, Stanko (1988), Slavko Šohaj / Slike – Akvareli – Crteži, Umjetnički paviljon, Zagreb, str. 7.
[30] Sve tri prethodne inačice datirane su u 1963. godinu. Vidi: Marković, Slavica (2001), nav. dj., Kabinet grafike HAZU, Zagreb, str. 78, kat. br. 57, inv. br. KG HAZU 10216, str. 81, kat. br. 58, inv. br. 10297, i str. 82, kat. br. 59, inv. br. 12754.
[31] Do sada neobjavljeni slikocrtež.
[32] Vidi: Gamulin, Grgo (1991), nav. dj., Globus, Zagreb, str. 173., kat. br. 131.
[33] Do sada neobjavljeni slikocrtež.
[34] „Slikarstvo je za mene značilo dati ovim sporednim i nevažnim predmetima, a isto tako krajolicima i ljudskim bićima koja sam susretao, njihovu drugu egzistenciju“ iz teksta Slavka Šohaja Confessio fidei u: Gamulin, Grgo (1991), nav. dj., Globus, Zagreb, str. 207.
[35] Vidi: Gamulin, Grgo (1991), nav. dj., Globus, Zagreb, str. 116., kat. br. 88, i str. 132, kat. br. 103.
[36] Gamulin, Grgo (1991), nav. dj., Globus, Zagreb, str. 54.
[37] Iz teksta Slavka Šohaja Confessio fidei u: Gamulin, Grgo (1991), nav. dj., Globus, Zagreb, str. 207.
[38] U periodu između 1932. i 1935. godine nastaju prve groteske. Vidi: Peić, Matko (1986), „Slavko Šohaj“ u: Portreti hrvatskih umjetnika 19. i 20. stoljeća, August Cesarac, Zagreb, str. 182.
[39] Serije su predstavljene s po jednim primjerom.
[40] Vidi: Špoljarić, Stanko (1998), Slavko Šohaj / Slike i crteži, MGC – Klovićevi dvori, Zagreb, str. 58, kat. br. 146, i str. 59, kat. br. 145.
[41] Paul Cézanne, Mrtva priroda s gipsanim Kupidom, oko 1895., slika na papiru.
[42] Od slika Barokna statua s El Grecom (1940.) i Suho cvijeće sa statuom (1943.) preko slike Barokni anđeo (1951.) do slika Dvije barokne figure (1977.), Dva barokna anđela (1984.), Mrtva priroda s baroknom figurom (1987.) i Žena s baroknom figuricom (1987.).
[43] Podvarijacije tog crteža nose i naslov Tri ženske figure.
[44] Do sada neobjavljen crtež.
[45] Vidi: Marković, Slavica (2001), nav. dj., Kabinet grafike HAZU, Zagreb, str. 58, kat. br. 40, inv. br. KG HAZU 12742.
[46] Peić, Matko (1986), nav. dj., August Cesarac, Zagreb, str. 182.
[47] Motiv lubenice još se javlja na slikama: Lubenica (1968.), Cvijeće i lubenica (1977.), Cvijeće s lubenicom i limunom (1986.).
[48] Peić, Matko (1986), nav. dj., August Cesarac, Zagreb, str. 180.
[49] Sveštarov Šimat, Margarita (2003.) u tekstu „Sjećanje: Slavko Šohaj (1908. – 2003) / Opus vrijedan divljenja“ objavljenom u Vijencu br. 232., https://www.matica.hr/vijenac/232/Slavko%20%C5%A0ohaj/ (9. veljače 2023.).

Žena i ptica, 1954.

Žena s kaktusom, 1958.

Žena kod prozora, 1960.

Žena kod žbunja, (1965.)

Šenelizika, (1965.)

Žena u oblacima II., 1967.

Aktovi u prirodi, 1973.

Dvoglavi violinist, (1984.)

Portret žene s ogrlicom, 1951.

Heda (IV.), oko 1951.

Heda (Djevojka prekriženih nogu), oko 1951.

Žena na prozoru, 1964.

Ležeći ženski akt, oko 1967.

Tri ženska lika, 1991.

Muški lik, 1939.

Ruta (Glava djevojke I.), 1939.

Marija Hanževački, 1942

U koncentracionom logoru (Taoci), 1942.

Taoci, 1943.

Moja mama, jesen 1943.

Zagrljeni par, 1952.

Lektira, (1965.)

Na balkonu, 1967.

Na plaži, 1961.

Kvartet, 1976.

Scena iz cirkusa, 1975.

Klaun, 1976.

Na plaži, 1973.

Žena na plaži, 1972.

Kupačica, 1972.

Dječaci na obali, 1971.

Plesačice iz Afrike (Prijateljice), 1980.

Ženski akt, 1973.

Klaunovi, 1984.

Kćerka boga Janusa, 1984.

Žena s baroknom figuricom, 1989.

Prijateljice (Tri žene), 1990.

Akt pored prozora, 1991.

Dvije žene na plaži, 1990.

Glava, srce i vaza, 1991.

Žongler, (1993).

Trubačice, (1994).
